Hoe Bloemkool Bereiden? Snijden, Koken, Bakken En…


Bij aankoop hoort de bloemkool er lekker fris uit te zien. Er mogen geen verkleuringen op de witte bloem te zien zijn en het witte van de bloemkool moet flink hard zijn. Wanneer roosje van de bloemkool gaan wijken en zacht zijn geworden is het geen verse bloemkool meer. De smaak is daardoor verminderd. Maar hoe kan je bloemkool bereiden? Dat kan op verschillende manieren.

Hoe bloemkool bereiden. Je kunt de veelzijdige bloemkool op vele manieren bereiden. Was de bloemkool en kook deze in 15 minuten. Rooster de bloemkool in 40 minuten en stoom deze in ongeveer 8 minuten gaar. Wanneer je bloemkool beetgaar wilt bakken duurt dit ongeveer 8 minuten. Bloemkool grillen in de oven duurt ongeveer 40 minuten. Stoom de bloemkool in 8 minuten gaar.

In dit artikel staat beschreven hoe de bloemkool bereid wordt, op verschillende manieren, met een korte uitleg.  

Wil je meer meten over bloemkool bewaren? Lees dan ons artikel Hoe Bloemkool Bewaren? Weet je niet goed hoe je bloemkool kunt kruiden? Lees dan ons ander artikel Welke Kruiden Bij Bloemkool? 

Bloemkool Snijden En Wassen 

Bloemkool wordt altijd gewassen voor het bereid wordt. Zand en beestjes worden hierdoor verwijderd uit de bloemkool. Pak de bloemkool stevig vast met de stronk naar boven. Haal de dikke bladeren eraf en snijd de stronk eraf. Snijd de stonken van de bloemkool met een scherp mesje.  Snijd de bloemkool in gelijkmatige stukken, dit om de bloemkool gelijktijdig te garen.

Tijdens je werkzaamheden in de keuken zijn goede en scherpe messen van essentieel belang. Dit maakt het werk leuk en makkelijk. Dit messenblok op bol.com is een echte aanrader!   

Onderstaande video maakt een en ander nog duidelijker.

Bloemkool Koken 

Was als eerste de bloemkool en snijd deze in stukken zoals hier boven omschreven. Vul een pan met water en maak het aan de kook. Vervolgens gaat de bloemkool in de pan met kokend water en een beetje zout. Zet de pan wat lager op het vuur en laat het net koken. De bloemkool wordt ongeveer 15 minuten gekookt (beetgaar), wanneer de bloemkool langer wordt gekookt wordt de bloemkool erg zacht en verliest het meer vitamine. 

Bloemkool Stomen 

Was ook hier de bloemkool eerst om daarna in stukken te snijden zoals bovenstaand omschreven. Daarna zet je het stoommandje in een grote pan met een klein laagje water. De onderkant mag net niet onderwater staan. 

hoe bloemkool snijden en bereiden

Doe de bloemkool in de stoommand en de deksel op de pan. Zet de warmtebron op de hoogste stand hoogste stand. Wanneer de deksel van de pan gaat klepperen wordt de warmtebron iets lager gezet. Het moet wel blijven koken. Door het stoom wordt de bloemkool gaar en blijven de vitamine zo goed mogelijk bewaard. Dit duurt ongeveer 8 – 11 minuten. Haal de mand uit de grote pan met een tang en laat dit een beetje uitlekken in de gootsteen. Er kan nog wat kerrie overheen naar wens.

Bloemkool (Roer)Bakken 

Bij het bakken van bloemkool was je als eerste de bloemkool met koud water zoals bovenstaand omschreven. Snijd daarna de grote stronk aan de binnenkant eruit. Snijd dan de bloemkool in even grote plakjes. Zet een bakpan op de warmtebron en zet deze op de hoogste stand.

hoe bloemkool snijden en bereiden

Doe een scheutje zonnebloemolie in de pan of een beetje plantaardige boter. Wanneer de boter gesmolten is doe je de bloemkool in de pan. Blijf erbij en bak de bloemkool totdat je ziet dat hij bruin gaat worden. Draai de bloemkool om zodat alle kanten mooi bruin en gebakken worden. Voor beetgare bloemkool is de baktijd 8 minuten, voor door gebakken bloemkool is de baktijd 12 minuten. Als laatste stap kunnen er kruiden aan toegevoegd worden, bijvoorbeeld zout, peper of kerrie.  

Bloemkool Grillen In De Oven 

Was de bloemkool en snijd bladeren en stronk zo veel mogelijk weg, maar houd de bloemkool heel. Maak dan een marinade van olie en kruiden en strijk dit op de bloemkool. De oven is voorverwarmd tot 200 graden. Zet de bloemkool op een ovenplaat met bakpapier en plaats deze in de oven. Het duurt ongeveer 40 minuten voor de bloemkool gaar is. Haal de bloemkool uit de oven en snijd de bloemkool aan. Ook kan de hele geroosterde bloemkool op tafel worden gezet. Hoe leuk is dat?

Bloemkool Frituren 

Bloemkool kan je ook bereiden door het te frituren. Maak de bloemkool schoon en snijd deze in stukjes. Verwarm de frituurolie op 170 graden voor. Maak daarna een bloembeslag met allerlei kruiden naar eigen smaak, waarin de bloemkool wordt gedoopt. Deze leg je de bloemkool in het mandje van de frituur en laat ze een paar minuten bruin worden (ca. 4 minuten). Haal de bloemkool uit het vet en leg ze op een keukenpapier om uit te lekken. Dien de gefrituurde bloemkool roosjes op in een leuk schaaltje. Serveer de bloemkool met chilisaus of barbecuesaus. Lekker als snack of bij de sla. 

Bevroren Bloemkool koken 

Bloemkool kan je ook bereiden wanneer het bevroren is. De volgende stappen moeten dan doorlopen worden.

Kook eerst het water met een beetje zout erin. Haal nu pas de bloemkool uit de vriezer, anders ontdooit de bloemkool en gaan smaak en textuur verloren. De kooktijd is korter omdat de bloemkool geblancheerd in de vriezer is gegaan. (Blancheren is de bloemkool 2 minuten koken en dan met koud water afspoelen. Zo blijft de textuur en smaak beter behouden). Proef tussentijds om te testen of de bloemkool gaar is. 

Bloemkool Rauw Eten 

De laatste manier om bloemkool te bereiden is simpel, namelijk rauw. Was en snijd de bloemkool zoals hierboven beschreven. Daarna snijd je de bloemkool in hapklare stukjes. Rauwe bloemkool kan zo gegeten worden. Lekker als snack met een kerrie sausje. Rauwkost stilt het hongergevoel.

Weetjes! 

  • Er zijn verschillende soorten bloemkool: witte, paarse, oranje en groene. De paarse en oranje zijn hier bijna niet verkrijgbaar. 
  • Bloemkool bevat veel goede voedingsstoffen, waaronder vitamine C, Eiwitten en Calcium. 
  • Wanneer je bloemkool eet, eet je ook echt de bloem.
  • Sinds de 18 eeuw wordt de bloemkool in Nederland gegeten. 

Zo nu weet je alles van bloemkool bereiden. Voor het bereiden van broccoli lees je dit artikel.

Ger en Karin

Wij zijn Ger en Karin en wij schrijven over plantaardige voeding. Hier kan je artikelen vinden over groente, fruit, peulvruchten, zaden en noten, granen en meel, kruiden en specerijen, oliën en vetten. We posten constant nieuwe artikelen dus blijf ons volgen. Veel leesplezier, Bonen en Biet.

Nieuwste blogs