Wat Is Tofu? En Nog Veel Meer.


Deel deze blog makkelijk via:

Als je nieuw bent in vegetarisch, veganistisch of Aziatisch wereld van koken, zijn er veel manieren om tofu te gebruiken. Dit veelzijdige plantaardige product kan worden gebruikt in heel veel gerechten, inclusief dessert. Maar wat is tofu eigenlijk?  

Wat is tofu? 

  • Tofu is een romig, eiwitrijk, vetarm sojaproduct dat doorgaans in blokken wordt verkocht.
  • Tofu bevat veel calcium en ijzer.
  • Het is gemaakt van sojabonen, water en een stollingsmiddel.
  • Soja absorbeert smaken van kruiden, sauzen en marinades. 

Tofu is een veelzijdig product, welke in heel veel gerecht gebruikt kan worden. In dit artikel wordt onder andere besproken wat tofu is, wat je ermee kan doen, hoe je het moet bewaren en nog veel meer.  

In onze blog ‘Hoe Tofu Marineren?’ lees je alles over tofu marineren en tofu kruiden.

Waar Is Tofu Van Gemaakt?   

De ingrediëntenlijst voor tofu is eenvoudig: sojabonen, water, zoutstollingsmiddelen (bijvoorbeeld calcium), en soms een zuurstollingsmiddelen (bijvoorbeeld citroenzuur). De verschillende soorten zout en zuur creëren verschillende stijlen van tofu.  

Hoe Tofu Maken? 

Eerst worden de sojabonen tot sojamelk gemaakt die vervolgens wordt gestremd met verschillende zouten zoals hierboven vermeld. De zogenaamde “soja wrongel” wordt vervolgens in die vertrouwde blokvorm geperst. 

Je kunt verschillende soorten tofu kopen, van extra zachte zijde tofu tot extra stevige tofu. Het type dat je koopt, is afhankelijk van hoe je het gebruikt. Silken tofu kan ideaal zijn voor desserts (zoals cheesecake), terwijl extra stevige tofu in blokjes kan worden gesneden en in olie in een pan kan worden gekookt tot het knapperig is of in een oven kan worden geroosterd. Het voordeel van koken met tofu is dat tofu een zeer mild eiwit is en dat het alle smaken aanneemt waarmee het is gecombineerd, waardoor het een veelzijdig ingrediënt is. 

Thuiskoks en hobbyisten zijn het erover eens dat het kopen van lokaal gemaakte tofu de voorkeur heeft boven het zelf maken van tofu. Het proces van het maken van stevige tofu heeft gelijkenissen met kaasmaken, een moeilijke onderneming die misschien niet de moeite waard is.  

Tofu Vleesvervanger 

Soja is de basis van vele soorten vleesvervangers zoals hotdogs, worstjes, hamburgers en vleeswaren. Deze producten zitten aan de “slechte” kant van de gezondheid, omdat ze extreem worden verwerkt tot een product waardoor veel van de goede voedingseigenschappen van sojabonen en andere gebruikte groenten worden geëlimineerd. Ze zien er op het eerste gezicht misschien niet ongezond uit, maar lees altijd even het etiket wanneer je zo’n product koopt in de winkel.  

Tofu Smaak 

Tofu heeft zelf een milde smaak of heeft helemaal geen smaak. In plaats daarvan neemt tofu de smaak aan van waar het mee gekruid of gekookt is. Het voegt aan een gerecht substantie, voedingswaarde en textuur toe. 

Verschillende Soorten Tofu 

Je kunt tofu vinden in het gekoelde gedeelte van je supermarkt. Het is ook voorgebakken en gekruid verkrijgbaar. Hier volgt een overzicht van de verschillende typen die beschikbaar zijn. 

Silken/Zijden Tofu

Dit is de zachtste tofu. Het is het beste als je romigheid nodig hebt, zoals in desserts, smoothies of dips. Silken tofu kan stevig of extra stevig zijn. 

Normale Tofu

Hoewel iets steviger dan zijdezachte tofu, heeft normale tofu nog steeds een lichte, zachte textuur. Het wordt vaak gebruikt in misosoep naast bouillon en zeewier. 

Stevige Normale Tofu

Deze benaming is een beetje misleidend, de tofu is nog steeds vrij zacht. Stevige tofu is een uitstekende vervanger voor roerei, taco-vlees en sandwiches (bijvoorbeeld ‘eiersalade’ gemaakt met tofu).  

Extra Stevige Normale Tofu

Deze is het gemakkelijkst in blokjes, reepjes of plakjes te snijden. Het is heerlijk als het wordt gebakken, aan salades wordt toegevoegd en gebruikt wordt voor kebab, roerbakgerechten en curry’s.   

Voorgebakken En Gekruide Tofu

Gebruik dit soort tofu wanneer je in de knel zit en snel een hartig gerecht wilt maken. Kies de smaak die het beste bij je past. Je kunt dit voorverpakt vinden of in de supermarkt. Het is al in blokjes gesneden en gekruid. Het kan zo toegevoegd worden aan bijvoorbeeld een wokgerecht of salade. 

Hoe Tofu Persen? 

Tofu is een sterk absorberend voedingsmiddel. Het houdt water vast van zowel de productie als de verpakking die vaak water bevat om te voorkomen dat tofu uitdroogt. 

Dat water moet worden verwijderd voordat het wordt gekookt, anders absorbeert de tofu geen andere smaken en is het gerecht vochtig. 

Om dit te doen, drukt je stevig op tofu om het overtollige water te verdrijven met bijvoorbeeld keukenpapier een snijplank en boeken

Voor het beste resultaat, snijd het tofu blok in verschillende lagen en leg ze op een bakplaat bekleed met keukenpapier. Leg ook keukenpapier op de tofu plakjes, gevolgd door bijvoorbeeld een zware snijplank.

Plaats er een zwaar voorwerp bovenop, zoals een kookboek en wacht een uur om het water eruit te persen. Vergeet niet deze stap mee te nemen in je voorbereidingstijd. 

Wil je dit allemaal niet doen, koop dan een tofu pers.

Hoe Tofu Bereiden? 3 Tips. 

Als het overtollige water verwijderd is, zie bovenstaand is tofu een gemakkelijk ingrediënt om mee te werken. Het hoofddoel van het koken van tofu is om de zachte, witte stukjes in gouden, knapperige blokjes te veranderen. Hier zijn drie tips voor het maken van de beste tofu. 

  • Voeg smaak toe. Tofu is een kameleon in de kookwereld en neemt de smaken aan waar het door omringd wordt, dankzij zijn poreuze structuur. Hoewel het eenvoudig kan worden gekookt, transformeert het door de marinade. Van een neutraal smakend ingrediënt naar een smaakvolle toevoeging die textuur en substantie toevoegt aan een maaltijd. Snijd de tofu in plakjes en laat ze een uur in een marinade in de koelkast weken. Let op: maak de marinade op basis van water. Tofu bevat veel water en dit stoot olie af waardoor marinades gemaakt van olie niet worden opgenomen door de tofu.
  • Bakken op hoog vuur (sauteren). Om die knapperige buitenkant te bereiken, bak je tofu op hoog vuur. Zorg ervoor dat je oliën gebruikt die bestand zijn tegen hoge temperaturen, zoals kokosolie of sesamolie. Niet alleen zullen ze voorkomen dat de tofu verbrandt, maar ze zullen ook een beetje smaak toevoegen samen met knapperigheid. 
  • Paneer de tofu. Er is nog een snelle stap die tofu nog meer crunch geeft. Snijd de tofu in blokjes en gooi ze in een mengkom met maïzena voordat je ze kookt, schud het overtollige af. 

Tofu Bereiden 

Tofu kan je op vele manieren bereiden. Hieronder worden 4 basis principes besproken over het bereiden van tofu.  

Hoe Tofu Bakken? 

Verhit olie in een wok op hoog vuur. Gooi hapklare vierkanten tofu blokjes in de pan en roer tot alle kanten bruin zijn. Hoewel het vooraf marineren van de tofu goed werkt, kan het ook toegevoegd worden tijdens het sauteren (=op hoog vuur bakken). De saus zal aanbakken op de tofu en er een knapperige, smaakvolle stukjes tofu van maken. De tofu kan worden gemengd met roergebakken groenten of worden toegevoegd aan een soep of salade. 

Hoe Tofu Bakken In De Oven? 

Gebakken tofu is knapperig aan de buitenkant en zacht aan de binnenkant. Hier is geen bakolie voor nodig, dus dit is een voordeel. Verhit een oven tot 180 graden. Snijd de tofu in plakjes en leg ze in een enkele laag op een bakplaat bekleed met bakpapier. Voor extra smaak, plaats de tofu in een glazen ovenschaal en giet een lichte saus – zoals een marinade van soja-teriyaki – over de stukjes. Serveer over een bed rijst met en bijvoorbeeld gestoomde broccoli.

Hoe Tofu Frituren? 

Tofu frituren is snel en gemakkelijk. Snijd eenvoudig stevige of extra stevige tofu in 1 cm dikke driehoeken. Giet olijfolie in een koekenpan en zet de warmtebron op een middelhoge stand. Leg de stukjes tofu in de sissende olie en frituur gedurende tien minuten, draai de stukjes halverwege om en breng op smaak met zout. Ze zijn klaar als beide kanten goudbruin zijn.

Eventueel gepaneerd krijg je knapperige tofu, die je zo kunt eten of serveer het met een dipsaus gemaakt van sojasaus, of tamari, lente-uitjes, knoflook en sesamolie. 

Tofu Verkruimelen 

Vergelijkbaar met gefrituurde tofu, is het verkruimelen van tofu snel en gemakkelijk. Verhit olie in een koekenpan en voeg de plakjes tofu toe. Begin met een spatel de tofu te breken tot het korrels zijn. Roer de stukjes rond in de pan. Voeg kruiden toe, afhankelijk van hoe je de tofu gaat gebruiken. Strooi er kruidige kruiden over, zoals chilipoeder en paprika, om de tofu het perfecte ingrediënt voor taco’s te maken. 

Hoe Tofu Bewaren? 

Ongekookte tofu moet ondergedompeld blijven in water dat in de originele verpakking is toegevoegd. Als je het uit het koelschap van de supermarkt hebt gehaald dan moet het thuis ook in de koelkast bewaard worden, zelfs ongeopend. Tofu in een houdbare verpakking kan in de voorraadkast worden bewaard. 

Wanneer je tofu over hebt, kan je deze makkelijk 3 dagen bewaren in de koelkast in een afgesloten bakje, ondergedompeld in water. Het water dagelijks verversen verlengt de versheid van de tofu. Je kunt ook overgebleven gekookte tofu maximaal drie dagen in een afgesloten bakje in de koelkast bewaren. 

Je kunt stevigere soorten maximaal drie maanden invriezen, hoewel je misschien een verandering in de kleur waarneemt, het wordt namelijk gelig. Snijd de tofu voor het beste resultaat in plakken of blokjes en verpak ze per portie. Zeg ze in de vriezer, in een plastic zak of diepvriesbakje. Ontdooi tofu in de koelkast voor gebruik. Je kunt het zo circa 4 maanden bewaren.  

Tofu die ruikt of er slecht uitziet of schimmel heeft, moet worden weggegooid. Het advies in deze is altijd: kijken, ruiken en proeven. 

Heb je ook interesse in de tegenhanger van tofu namelijk tempeh? Lees dan dit artikel.

Ger en Karin

Wij zijn Ger en Karin en wij schrijven over plantaardige voeding. Hier kan je artikelen vinden over groente, fruit, peulvruchten, zaden en noten, granen en meel, kruiden en specerijen, oliën en vetten. We posten constant nieuwe artikelen dus blijf ons volgen. Veel leesplezier, Bonen en Biet.

Nieuwste blogs